GH 2022-1 Ton Thelen stopt als redactielid

Ad Otten en Paul Verhees

Ton Thelen (73) heeft de redactie van Gemerts Heem laten weten dat hij om gezondheidsredenen zijn werk als redactielid beëindigt. Ton was sinds 1990 redactielid en daarvoor als adviseur en auteur van diverse artikelen al bij Gemerts Heem betrokken.
“Ik heb me met plezier al die jaren voor de heemkundekring en de redactie ingezet, maar het is nu aan de volgende generatie”, schrijft hij in zijn afscheidsmail.
Heerlenaar Ton Thelen vestigde zich eind jaren zeventig in Gemert, waar hij lid werd van de heemkundekring. Naast zijn bijdragen voor Gemerts Heem verschenen onder zijn redactie onder meer de boeken ‘Commanderij Gemert beeldend verleden’, ‘Soevereine Heerlijkheid Commanderij Gemert’ en het naslagwerk ‘In volle glorie’ van kerk en kerkschatten van Sint-Jans-Onthoofding. Ook was hij vanaf 1982 redactielid van de uitgaven ‘Bijdragen tot de geschiedenis van Gemert’. Ton studeerde economische en sociale wetenschappen in Tilburg en rondde zijn studie in 1981 cum laude af. Zijn proefschrift over pastoor Lambert Poell is uitgegeven als nr. 82 in de boekenreeks ‘Bijdragen tot de Geschiedenis van het Zuiden van Nederland’. Ton werd na zijn promotie redactiesecretaris van deze serie.
Bij gelegenheid van het 80-jarig bestaan van Heemkundekring De Kommanderij Gemert is Ton Thelen in november vorig jaar benoemd tot erelid.

Redactielid van Gemerts Heem, maar ook netwerker, Ton Thelen (rechts) in 2009 op het terras van Dientje in gesprek met Emil Uriot nu van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. (Archieffoto Ad Otten)

Voor tekst in PDF met afbeeldingen