Gemerts Kasteel kun je maar één keer vernachelen.

GEMERT – Moedeloosheid zit niet in de aard van Harry Slits. Toch is de 72-jarige Gemertenaar bang dat het met de herontwikkeling van het kasteel in Gemert de verkeerde kant op gaat. ,,Ik hoop dat ik mensen een zetje kan geven.”
Eindhovens Dagblad 5 oktober 2010, Ad de Koning

Met een serie van tien korte beschouwingen van zijn hand in Heemberichten, het ledenblad van heemkundekring De Kommanderij, hoopt Slits de lokale politiek – indirect via de 850 leden – te beïnvloeden. Want als het om de herontwikkeling van het kasteel gaat, valt er op de houding van de politiek beslist het een en ander aan te merken, zo vindt de vicevoorzitter. Ik hoop dat we de mensen een zetje kunnen geven, dat ze na gaan denken over wat ze echt wel en echt niet willen.

Vooropgesteld: Slits en ‘zijn’ heemkundekring hebben niets tegen de eigenaar van het kasteel die met de herontwikkeling bezig is, Bas van de Laar van BL Huisvesting. ,,Het is een ontwikkelaar, die wil ontwikkelen, dat is niet meer dan logisch. Ik vind het dapper dat hij zo’n groot project aandurft. Maar wat me wel keer op keer verbaast, is dat ze hem maar wat laten aanmodderen. Hij past zijn plannen keer op keer aan omdat hij reageert op externe adviezen en reacties op zijn plannen, maar zo zou het niet moeten gaan. De gemeente zou veel meer de regie moeten pakken, sturend moeten zijn.”

Goedgekeurd
Slits wijst in dat verband op de manier waarop de gemeenteraad begin dit jaar het master(totaal)plan voor het kasteel heeft goedgekeurd. Burgemeester en wethouders stelden voor alleen met het eerste deel van het door BL Huisvesting opgestelde plan in te stemmen en de rest ‘voor kennisgeving aan te nemen’. Maar de fracties van coalitiepartijen CDA en Dorpspartij besloten – met toevoeging van een aantal voorwaarden – akkoord te gaan met het héle plan.
,,En het college liet dat gewoon gebeuren, zonder iets te zeggen. Als ik er niet zelf bij had gezeten, had ik het niet geloofd.” Wat Slits maar wil zeggen: ,,De gemeente is veel te afwachtend. Het kasteel is hét kroonjuweel van Gemert, een uniek monument met een unieke ligging. Tegen het centrum aan, met daarachter ook nog een prachtig uitloopgebied. Zoiets fraais een nieuwe bestemming geven kun je maar één keer goed doen, maar tegelijkertijd ook maar één keer vernachelen. Kóester het gewoon.”

Gesodemieter
Wat de heemkundekring ook vurig hoopt, is dat de plannen voor woningbouw rondom het kasteel nog geschrapt gaan worden. ,,De landerijen horen bij het kasteel, samen maken ze het geheel uniek, daar moet je niet aan willen tornen. Laat de ontwikkelaar de woningen die nodig zijn om het totaalplaatje financieel rond te krijgen ergens anders bouwen. Het scheelt een hoop gesodemieter, ook qua ontsluiting.”
Bovendien, voegt hij daar aan toe, heeft de provincie eerder aangegeven niet met woningbouw in te stemmen als deze geen directe relatie heeft met de (nieuwe) functies van het kasteel. ,,Als die relatie alleen een financiële is, lijkt me dat niet voldoende.” Slits wijst ook op het toekomstige beheer van het complex als geheel. ,,Wie betaalt en zorgt straks voor het onderhoud en beheer van tuin, grachten, bruggen en landerijen? Met straks meerdere eigenaren wordt dat een heel ingewikkeld verhaal, daar moet je echt goede afspraken over maken.”

Zetje
Slits vindt niet dat de heemkundekring zich in het geval van het kasteel én in het algemeen te veel met allerlei zaken bemoeit. ,,Wij zijn er om het cultureel erfgoed te bewaken, dat staat ook in onze statuten. Het zou pas raar zijn als we níks zouden zeggen, zeker bij zoiets belangrijks als het kasteel. Ik hoop dat we de mensen een zetje kunnen geven, dat ze na gaan denken over wat ze echt wel en echt niet willen. Niet meer en niet minder.”

Lees hier het artikel in het Eindhovens Dagblad