GH-2017-01 Ik ben nog niet af, een beeldverhaal

Paul Verhees en Peter van den Elsen

Op dinsdag 29 november 2016 werd een belangrijke stap gezet in de restauratie van molen De Volksvriend aan de Oudestraat. Bij die gelegenheid schreef Paul Verhees op zijn Faceboekpagina: “De zon gaat weer schijnen voor de nog niet zo lang geleden totaal vervallen molen De Volksvriend in Gemert. Vandaag zijn de kap en de roeden van wieken teruggeplaatst. Ik was ruim zes uur in touw om er een fotoreportage van te maken. Toen ik op weg naar huis nog even omkeek zag ik een silhouet zonder details; alsof de molen wilde zeggen: ik ben nog niet af.”
Wat wel bijna af is:

Themanummer over de molens
Het tweede nummer van Gemerts Heem van deze jaargang gaat over de molens in de gemeente Gemert-Bakel. Het wordt een dubbeldik nummer van 80 pagina’s. Het gaat over de vier nog aanwezige molens en over de vele verdwenen molens in onze gemeente. Het boekje komt uit ter gelegenheid van de feestelijke opening van de gerestaureerde molen De Volksvriend. In het weekend van 22 en 23 april 2017 kunt u tijdens open dagen zelf het resultaat bewonderen.

‘Én naw nog die lílleke skuujr weg’
Natuurlijk, iedereen is enthousiast over die prachtig gerestaureerde Volksvriend aan de Oudestraat, maar ook iedereen maakt vervolgens dezelfde opmerking: ‘én naw nog die lílleke skuujr weg’.
‘Welnu,’, zegt fotograaf Paul Verhees: ‘dè kan hèndeg… in Photoshop. Kiek mar.’
En zo kan het er dan uitzien. Over die schuur hoeft u dus straks niks meer te zeggen, want het is feest. Tijd om stil te staan bij wat nu is bereikt: bij de toch wel zeer bijzondere prestatie van Molenstichting Gemert-Bakel.

Er zijn veel foto’s van de oude Volksvriend. Er is echter ook een tekening bewaard gebleven op een wand in de molen zelf. Die kwam voor de dag bij de restauratie toen het pleisterwerk werd opgeknapt.

GH-2017-01-Ik-ben-nog-niet-af.pdf