GH-2016-03 Veertig oude ansichten

Ad Otten

In 2007 komt de gemeente na de omvangrijke Reconstructie Buitengebied nu ten behoeve van Gemert-centrum met het project ‘Vitalisering Binnengebied’. Gemert Vrijstaat laat die kans niet aan zich voorbijgaan. Eén van de ingediende, goedgekeurde en in samenwerking met de gemeente uitgevoerde ideeën betreft de veertig waterdicht afsluitbare wissellijsten veelal opgehangen aan het begin van de loodrecht op ‘de Straot’ uitkomende gangen. Flink uitvergrote oude ansichten van zo’n honderd jaar geleden tonen ter plaatse het dorpsgezicht van toen. Het levert de gangen extra aandacht, veel bekijks en complimenten. Er zijn ook ‘kijkers’ die de oude beelden zo fraai vinden dat ze de lijsten openbreken om die kostelijke joekels van oude ansichten thuis op te hangen. Eén keer is een groepje jongelui op heterdaad betrapt, dat wil zeggen een attente voorbijganger meldt bij de politie: “Ze gingen met de fotoprint die kant op!” En potverdorie een politiewagen-op-de-baan achterhaald ’t groepje oknogok. ’s Anderendaags kunnen we de print op het bureau weer ophalen. Maar de namen van de jongelui krijgen we niet. Die print zouden ze ook niet gestolen hebben maar gevonden, zeggen ze… De kosten van de kapotte lijst die vervangen moet worden komt voor rekening van Gemert Vrijstaat omdat ‘onze club’ volgens de gemeente eigenaar is van die lijsten.