GH-2013-03 Mooie gedichtenbundel

EEN RECENSIE

Martien van der Wijst

De Heemkundekring en uitgeverij Laurentius Torrentinus hebben er goed aan gedaan het nieuwe jaar 2013 te beginnen met de
uitgave van de gedichtenbundel “Dùr ‘ne Gímmersen bril” van Jo van den Elzen-van Berlo.

Het is een genoegen om er in te grasduinen, maar ik heb tegen mijn gewoonte in alle veertien gedichten achter elkaar gelezen, al heb ik vroeger geleerd dat je nooit meer dan twee of drie gedichten tegelijk moet lezen, om ze goed op je te laten inwerken. Dit werk is vlot
geschreven en leest ook vlot.

Wat is erin te vinden? Geen zware nostalgie, zoals terecht is opgemerkt in het voorwoord. Het verleden is nuchter beschreven en met de nodige humor. Alles valt op zijn plaats. Het zijn vaak herinneringen aan wat alledaagse dingen lijken maar die in het gedicht zo tot leven worden gebracht, dat je er intensief van geniet. Bijvoorbeeld het gedicht “Soep spisjaol”.  Ook de actualiteit komt aan
de orde zoals in het gedicht “Vrouwke zuukt mènneke” gebaseerd op “Boer zoekt vrouw”.

Ik was ook erg onder de indruk van het gedicht “’t Waor d’n orlòg die m’n jeugd verstoorde”. Als bijna leeftijdgenoot zag ik het allemaal weer duidelijk voor me en las ik ook dingen die ik gelukkig zelf niet heb behoeven mee te maken zoals het als kind moeten afstaan van je speelgoed om boter en melk te kunnen krijgen.

Het Gímmers taalgebruik is ook uitstekend. Één woord kende ik niet: “staaj”, maar iedereen zal alles wel kunnen lezen en begrijpen. Als voorbeeld geef ik de slotzin: Dan dènk ik aaltejd: Och, zolaang ik wa vuul, bén ik ‘r nòg”.

De geschiedenis komt tot leven het verleden herleeft in alle beschrijvingen. Ge zot ‘r uw aëte vur kaaw laote wòrre!
Aanbevolen dus.