GH-2009-02 Stem voor “De Volksvriend”

“De Volksvriend” aan de Oudestraat is door de gemeente ingeschreven voor de Provinciale stemwedstrijd om de meest verrommelde Brabantse lokatie op te knappen… De Volksvriend staat er al vanaf 1888 nadat op deze plaats een oude uit 1670 daterende Zaanse stellingmolen tot de grond toe afbrandde. De nieuwe molen werd een beltmolen met de naam “De Volksvriend”: een molen met een voor die tijd groot vermogen (“ne meulen mí ballen”). Al vóór de brand beschikte het molenbedrijf aan de Oudestraat (en dat was héél modern in die tijd) ook al over een aparte stoommalerij zodat in het geval van windstilte er toch gemalen kon worden. Later kwam er ook in de molenberg van “De Volksvriend” een machinekamer van waaruit een maalstoel kon worden aangedreven. Maar… tot in de tweede helft van de jaren zestig van de vorige eeuw spande toch de windmolen zelf, de kroon van het molenbedrijf. In die tijd werd ‘onze’ stoere ‘Volksvriend’ ook nog gebruikt als reclame-achtergrond van nog zo’n stoere Brabander: D’N DAF!
Wij in Gemert willen onze Volksvriend maar wat graag behouden. In 1972 – de molen was toen al enige jaren niet meer in bedrijf – zakte bij een demonstratie één van de 27 meter lange wieken uit het molenkruis en bleef steken in de molenberg. In 1985 werd de andere wiek uit veiligheidsoverwegingen verwijderd en sedertdien staat onze Volksvriend zonder armen. Het molenwerk binnenin is droog gehouden. En: De Gemertenaar wil ‘zijn’ Volksvriend maar wat graag behouden. Hij ligt als een visitekaartje aan de entree van het dorp. Iedereen die in Gemert niet hoeft te zijn komt er via de Zuid-Om ook langs. En… vanuit het inmiddels ontwikkelde natuurgebied rond de visvijver Dribbelei zou de molen-in-bedrijf een heel bijzonder decor bieden. Natuurlijk moet de molen dan weer helemaal vrij komen staan.
En juist daar richt zich de inschrijving op voor de wedstrijd. De complete verplaatsing van het bedrijf met de silo’s. Wanneer dát mogelijk wordt zal de gemeente zich meteen ontfermen over De Volksvriend zelf…

Daarom stem op onze volksvriend.

Iedereen moet gemobiliseerd worden. Van 15 juni tot en met 6 juli kan er gestemd worden. Opa’s, oma’s, papa’s, mama’s, kinderen alsjeblieft stem mee!
Hoe te stemmen? Ga naar www.molendevolksvriend.nl en hou je mobiele telefoon bij de hand.

2009-2 kap7 460x392