Heemkundekringen brainstormen over toekomst

Heemkundekring De Kommanderij Gemert is opgericht in 1941 en telt momenteel zo’n 800 leden. Daarmee is het een van de oudste en grootste heemkundekringen van Noord-Brabant. Maar de vergrijzing slaat hard toe en een tekort aan vrijwilligers dreigt. Het bestuur zoekt al een poosje naar mogelijkheden om het tij te keren.

Vanuit de gedachte dat andere heemkringen daar ook last van zullen hebben, besloot heemkundekring De Kommanderij Gemert de kringen uit omliggende gemeenten bij elkaar te roepen voor een mini-conferentie over dit probleem. Immers, samen weten we meer dan één. Daarom kwamen op zaterdag 28 oktober ruim veertig afgevaardigden van Oostbrabantse heemkundekringen in de Refter van klooster Nazareth bijeen voor een brainstormmiddag.

Concrete oplossingen voor het complexe probleem van vergrijzing en het vrijwilligerstekort werden op voorhand niet verwacht, maar nieuwe initiatieven of visies zouden al een mooi resultaat zijn. Van elkaar leren, daar lagen kansen. Zo zijn er heemkundekringen die zich geen heemkundekring meer noemen, maar erfgoedvereniging. Dat geeft een eigentijdser imago, waar jonge mensen wel voor open staan.

Heemkundekring De Kommanderij Gemert heeft zijn ledenbestand in de jaren zeventig flink zien verjongen en maakte in de jaren negentig onder aanvoering van een paar stuwende krachten een flinke groei door. Is Gemert daarmee verwend? Op deze middag werd geopperd dat verjonging een illusie is en dat een heemkundekring tot in lengte van jaren door ouderen kan worden gedragen.

Conclusie na een middagje brainstormen: het wiel is op deze conferentie niet uitgevonden, maar er waren interessante suggesties om het draaiende te houden.

(Foto: Leo Holleman)

Publicatiedatum dinsdag 31 oktober 2023