Koninklijk onderscheiden

Burgemeester Michiel van Veen heeft op 19 april 2017 tijdens de feestelijke heropening van molen De Volksvriend Egi Roijakkers Koninklijk onderscheiden, welke versierselen hij samen met zijn vrouw Rieky Roijakkers-Verbakel in ontvangst mocht nemen.

De burgemeester kende de onderscheiding toe met de volgende woorden:
“De heer Roijakkers heeft sinds 1988 een enorme staat van dienst als vrijwilliger opgebouwd in de gemeente, vooral op cultuur historisch vlak. Niet voor niets ontving hij in maart 2005 bij zijn afscheid als voorzitter van de Heemkundekring een Gemeentelijke onderscheiding voor zijn grote verdiensten voor de Heemkundekring De Kommanderij Gemert. Sinds 2008 is de heer Roijakkers verbonden aan de Molenstichting. Vanaf de start is hij penningmeester en houdt zich bezig met de financiële component van de stichting. Na het plotselinge overlijden van de voorzitter, de heer Ponjé, heeft hij in 2015 een dubbelfunctie vervuld. In 2016 is een nieuwe penningmeester aan de slag gegaan, die hij vanwege zijn kennis en ervaring ondersteunt.”

We citeren hier verder de website van de gemeente:
De heer Roijakkers ontving de Koninklijke onderscheiding als waardering voor het geheel van zijn maatschappelijke en bestuurlijke inzet. Na zijn toespraak reikte de burgemeester de versierselen uit die horen bij de benoeming tot Lid in de Orde van Oranje Nassau.

Overzicht verdiensten van de heer E.J.A.P. (Egi) Roijakkers, Oudestraat 16, 5421 WE Gemert
1988 – heden Vrijwilliger bij Heemkundekring De Kommanderij Gemert
1988 – 2005 diverse bestuursfuncties; vanaf 1991 penningmeester en van 1995-2005 voorzitter. Van 1995-2005 was hij tevens voorzitter van het boekenfonds van de Heemkundekring, de Stichting Laurentius Torrentinus. Vanaf 2005 lid van de werkgroepen Monumenteninventarisatie, Cultuurhistorisch Overleg en Gemert Vrijstaat, sinds 2008 voorzitter van Stichting Gemert Vrijstaat.

2008 – heden Penningmeester van Molenstichting Gemert-Bakel, in 2015 voorzitter/penningmeester, sinds 2016 voorzitter.

Daarnaast is Egi al circa 25 jaar secretaris-penningmeester van buurtvereniging de Oudestraat en is hij actief als vrijwilliger van het Boerenbondsmuseum.