GH-2021-01 Jan van Gemert. honderdste geboortejaar van een kunstenaar

Pa u l Ve r h e e s

Het is dit jaar honderd jaar geleden dat de Gemertse kunstenaar Jan van Gemert werd geboren. Daarom prijken op de omslagen van de vier kwartaalnummers van Gemerts Heem in 2021 werken van deze veelzijdige kunstenaar. In het volgende nummer van Gemerts Heem is er uitgebreid aandacht voor Jan van Gemert.
Johannes Albertus van Gemert werd geboren op 3 juni 1921. Hij was schilder, graficus, beeldhouwer, glazenier en keramist.
Zijn werk is te zien in de openbare ruimte in veel gemeenten in Noord-Brabant, van Wanroij tot Breda. Veel werk is ook in particulier bezit. Een van zijn werken aan de openbare weg is De Piramide, een beeld van drie kinderen die samen een piramide vormen. Het staat bij appartementencomplex Mariƫnburg aan De Stroom in Gemert. Op de Berglaren zijn ook de reliƫfs boven voordeuren van woningen en de Bremerstadmuzikanten tegen de gevel van Kindcentrum Berglaren door Van Gemert vervaardigd.
Ook buiten zijn geboortedorp is zijn werk wijdverbreid. Hij droeg zijn vakkennis ook over aan anderen, onder meer aan Sociale Academie Den Elzent in Eindhoven en aan het Gemerts Atelier, waarvan hij vijftig jaar geleden medeoprichter was. Hij overleed op 11 september 1991.

Voor de tekst in PDF met abeeldingen