Verhaal Lokaal over de textielindustrie in Gemert

Wie gaat er mee verhalen weven over het Gemerts textielverleden? Bibliotheek De Lage Beemden en heemkundekring De Kommanderij Gemert verwelkomen je graag aan hun verhalentafel tijdens de Maand van de Geschiedenis.

Rond de verhalentafel vindt een forumbijeenkomst plaats. Deskundigen in het forum halen samen met het publiek in de zaal herinneringen op aan de weversgeschiedenis van Gemert. Deze bijeenkomst met het thema ‘Textielarbeid’ wordt gehouden op woensdag 27 oktober van 14.00 tot 16.00 uur in het Boerenbondsmuseum aan de Pandelaar 106 in Gemert. Aanmelden hiervoor kan in de Bibliotheek, via telefoon 0492-323245 of hier online.

De bibliotheek en de heemkundekring in Gemert zijn samen eigenaar van een digitale verhalentafel. In woord en beeld zijn daarop stukjes Gemertse geschiedenis te raadplegen. De verplaatsbare verhalentafel staat op wisselende plekken in de gemeente Gemert-Bakel waar veel mensen komen. Om informatie te verzamelen, die via de verhalentafel kan worden getoond, worden jaarlijks een aantal themabijeenkomsten met publiek georganiseerd. Er waren al bijeenkomsten rond thema’s als Kerkelijk Leven, Huishouden, Verliefd-verloofd-getrouwd, Gezondheids- en ouderenzorg en Indische Gemertenaren.

Het thema van de Maand van de Geschiedenis is dit jaar ‘Aan het werk’. De bijeenkomst ‘Textielarbeid’ sluit uitstekend aan bij dit thema. Begin twintigste eeuw waren er in Gemert naast drie textielfabrieken meer dan honderd thuiswevers actief. In een tiental cafés hadden Severusgezelschappen hun thuisbasis. Severus is de patroon van de wevers. In het kasteel van Gemert werd in 1837 de schietspoel geïntroduceerd als innovatie in de Brabantse weverij. Met carnaval heet Gemert Waeverstad en de carnavalsvereniging heet De Drumknaauwers, genoemd naar de gewoonte van wevers om op stukjes afvalgaren (drum) te kauwen. Wevers konden trouwens ook een leuke cent bijverdienen door kanaries te kweken. Ben je nieuwsgierig geworden? Kom dan op 27 oktober naar meer weversverhalen luisteren.

Informatie en aanmelden:

Bibliotheek De Lage Beemden