De Volksvriend

Op dinsdagavond 11 april is in het Boerenbondsmuseum de filmpremière van de restauratie van molen De Volksvriend. Verschillende sprekers zullen in het kort de geschiedenis van de vier molens in de gemeente Gemert-Bakel vertellen, evenals de geschiedenis van de vele molens uit de vergetelheid. Op deze avond zal ook het 80 pagina´s tellend boekje Vier maal Fier worden gepresenteerd.

Filmpremière
Gedurende drie jaar hebben Piet Kuijten en Jacques Prinssen van Omroep Centraal Gemert-Bakel gefilmd tijdens de restauratie van molen De Volksvriend. Dit heeft bijzonder veel beeldmateriaal opgeleverd, dat uiteindelijk teruggemonteerd is naar een lange film van een uur en een verkorte film van circa twintig minuten. Op deze avond zal de verkorte versie worden getoond en tijdens de open dagen van molen De Volksvriend op 22 en 23 april de lange versie. De ingesproken tekst bij de filmbeelden is van Ad Otten. Voorafgaand aan de filmpremière zal Piet Kuijten in het kort vertellen hoe de film tot stand is gekomen.

Molengemeente Gemert-Bakel
De gemeente Gemert-Bakel wil zich graag afficheren als een toeristisch trekpleister. De rijkdom aan vier molens kan daar zeker aan bijdragen. Bovendien zijn de vier molens ook nog eens van een verschillend type: standerdmolen Sint-Willibrord in Bakel, stellingmolen De Bijenkorf in De Elding in Gemert, beltmolen Laurentia in Milheeze en een stenen bovenkruier, de pas gerestaureerde De Volksvriend aan de Oudestraat in Gemert. Naast de vier bewaard gebleven molens kent de gemeente vele verdwenen molens: watermolens in Bakel en Gemert en een hele serie windmolens in Gemert, maar ook in Handel, De Mortel en Elsendorp.
Verschillende sprekers zullen op deze avond in het kort de geschiedenis van deze molens vertellen aan de hand van een PowerPointpresentatie.

Vier maal Fier
Molenstichting Gemert-Bakel is blij dat Heemkundekring De Kommanderij Gemert het initiatief heeft genomen om ter gelegenheid van de opening van de gerestaureerde molen De Volksvriend een boekje uit te brengen. In een samenwerkingsverband van de plaatselijke heemkundekringen en de Molenstichting wordt in het boekje de geschiedenis van de vier huidige molens, de restauratie van De Volksvriend en de molens uit de vergetelheid beschreven. De titel ‘Vier maal Fier’ is een verwijzing naar de uitstekende staat van de vier molens. Het boekje wordt op deze avond gepresenteerd en is daarna te koop voor € 7,50.

Filmpremière en presentatie Vier maal Fier, dinsdag 11 april om 20 uur in het Boerenbondsmuseum, Pandelaar 106 in Gemert. De toegang is gratis.