GH-1999-02 Wie is Wie? Het Vossenkamp

Peter van de Wijngaard

Op 4 juli 1944 herdacht een aantal Gemertenaren in de tot café verbouwde boerderij van Kees van de Vossenberg in de Pandelaar, het feit dat zij 70 jaren eerder in Gemert het levenslicht zagen. Het Vossenkamp, zoals het café bij de opening in 1927 werd genoemd, was de thuisbasis van diverse verenigingen en gezelschappen.1 Bijna alle nu middelbare Gemertenaren en ook velen van ‘buiten’ hadden op een of andere manier wel ergens een band met dit in 1989 uit Gemerts uitgaansleven verdwenen fenomeen. Onder de vele trouwe bezoekers van weleer zullen ongetwijfeld ook de op de foto poserende krasse (bijna) zeventigers gerekend mogen worden. We herkennen Antoon Jaspers, wethouder, voorzitter van Zuivelfabriek De Eendracht en lid van het parochiebestuur (geb. 21-11-1874) als de zittende derde van links. Hij is de vader van Antoon en Dries Jaspers die nu nog wonen op de boerderij in de Broekstraat. Naast Jaspers zit de wegwerker en sinds 1927 kastelein van het Vossenkamp Kees van de Vossenberg alias Kees ‘Vos’ (geb. 30-11-1874). Uiterst rechts zit: Adrianus Panhuizen, magazijnknecht uit het Kruiseind (geb. 20-10-1874). Van de staande personen zijn bekend als derde van links Theodorus Snoeks (geb. 3-12-1874) uit de Voorhaag (nu: Komweg). Vijfde van links staat Hubertus van Schijndel (geb. 14-1-1874) die in 1916 met zijn gezin naar Beek en Donk verhuisde. Hij is o.m. de vader van de bij vele ouderen nog welbekende (prof)wielrenner Lowie (Ludovicus Hubertus) van Schijndel (geb. te Gemert 21-2-1915) en enkele jaren geleden te Beek en Donk overleden. Op het toppunt van zijn wielerloopbaan waren er zelfs sigarenbandjes met zijn afbeelding in omloop. Tenslotte herkennen we nog (staand uiterst rechts) Johannes Spierings (geb. 23-4-1874), klompenmaker aan de Oudestraat.
Wie helpt ons aan de namen van de anderen?

(1) Jan Brouwers, 60 Jaar Vossenkamp, in: Gemerts Heem 1989, p.51-56.

Voor PDF met foto klik hier